پردیس شهید باهنر بیرجند(برادران)

گزارش خبری هفته پژوهش

"پژوهش در آموزش و پرورش در صدد مطالعه و حل مسایل آموزشی است"

جلسه گرامیداشت هفته پژوهش درپردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی درسومین روز از این هفته دوشنبه25 آذر، که به عنوان روز مرجعیت علمی، اقتدار علمی است از ساعت 9 الی 11صبح در سالن اجتماعات این پردیس برگزارشد . این جلسه با مشارکت دوپردیس خواهران وبرادران دانشگاه فرهنگیان استان و با حضور اساتید ، مسئولین ودانشجومعلمان پردیسهای ، شهید باهنر(برادران) وخواهران امام سجاد (ع) خراسان جنوبی برگزار گردید. سخنران این جلسه استاد ایرج مهدی زاده از محققیق وپژوهشگران کشوری واستانی وعضو هیئت علمی پردیس شهید باهنر ابتدا هفته پژوهش و فناوری را با توجه به شعار اساسی هفته پژوهش«پژوهش و خلاقیت، کلید تحول در تربیت»به همه دانش پژوهان ، نخبگان ومحققان بویژه همکاران گران قدر و دانشجو معلمان تلاشگر در دانشگاه فرهنگیان تبریک گفته و از خداوند، توفیق خدمت به این جمع مؤثر در عرصه ی تربیت را طلب کردندودر ادامه فرمودند:

پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعة پایدار در هر کشور به شمار می آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاین رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعة کشورهای پیشرفته در نتیجة سرمایه گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش های علمی در کشورهای توسعه یافتة صنعتی گویای این واقعیت است.

تحقیق و پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به جرات میتوان گفت که همه پبشرفت های علمی صنعتی پژوهشی تکنولوژی و جامعه شناسی بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است. اصلی ترین و مهمترین شیوه ارائه نتایج یک مطالعه و تحقیق، تهیه مقاله پژوهشی است  و محققی در صحنه تولید وانتشار علمی موفق است که بتواند نتایج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشی به چاپ برساند. از آنجا که نوشتن صحیح و مناسب یک مقاله یک رکن اساسی برای چاپ مقالات علمی میباشد.

پژوهش های معلم محور مبتنی بر موضوعات مرتبط با کلاس درس است و فرایند پژوهش، مبتنی بر جست وجو و اکتشاف در موضوعات اساسی کلاس درس برای توسعه یادگیری در میان دانش آموزان است.رویکرد، معلم پژوهنده هم به توسعه حرفه ای معلمان کمک می کند و هم مشارکت فعال آنها را در حل مشکلات موجود در کلاس درس فراهم می سازد.پژوهش در آموزش و پرورش در صدد مطالعه و حل مسایل آموزشی است .بنابر این پژوهش در آموزش و پرورش یک فعالیت کاربردی و ماموریت گراست از اینرو نتایج آن باید بطور مشخص در سطح مدرسه تاثیر گذار باشند.

به این ترتیب پژوهش در آموزش و پرورش تنها زمانی به اهداف و ماموریتهای خود نایل خواهد شد که نتایج آن در مدرسه و کلاس درس  و در مسیر بهبود فعالیتهای آموزشی – پرورشی و یادگیری بکارگرفته شود.

45 دقیقه از این جلسه به صورت کارگاه آموزشی روش تحقیق ومطالعه برگزار شد و در پایان جلسه از دانشجویان حائزرتبه های علمی برتر واساتید ودانشجویان پژوهشگر ، محقق ، مولف نویسنده با اعضای کمیته های پژوهشی تقدیر بعمل آمد.