برگزاری دومین نشست علمی اعتلای کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان
برگزاری دومین نشست علمی اعتلای کیفیت اموزش با حضور اساتید کارکنان ومسولین پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در روز دوشنبه 27/10/95 ساعت 19 در سالن اجتماعات پردیس شهید باهنر خراسان جنوبی برگزار گردید .سخنران اصلی این نشست علمی اقای دکتر آیتی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بودند که درخصوص مسائل آموزشی وکیفیت استانداردهای آموزشی در دانشگاهها سخن خود را با این پرسش « ما چه می توانیم در بحث آموزش انجام دهیم.» آغاز کردندو فرمودند:
موضوع کیفیت آموزش در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال های اخیر مورد بحث بسیاری از صاحب نظران عرصه آموزش و پژوهش کشور بوده است. از آنجا که رسالت اصلی این مراکز، تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای خدمت به کشور می باشد، بی شک توجه به کیفیت آموزش ارائه شده در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، که اثرات آن بطور مستقیم در کارآیی دانش آموختگان این مراکز قابل مشاهده است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
بالا رفتن کیفیت آموزش کشور از هر جهت می تواند باعث رشد جامعه گردد و نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته باشد. اگرچه در کوتاه مدت ممکن است دانشجویان از سخت گیری های آموزشی احساس ناراحتی نمایند، اما وقتی متوجه شوند که این اقدامات از سر دلسوزی است و با بالاتر رفتن کیفیت آموزش، این قشر عظیم جامعه می توانند پس از فارغ التحصیلی کارآیی بیشتری داشته باشند و راحت تر جذب محیط کار شوند، ایشان نیز از این موضوع احساس رضایت نموده و حتی حمایت می کنند.
اساتید متعهد و متخصص جامعه دانشگاهی ما لازم است همانگونه که خود خون دل ها خورده اند و سختی های فراوانی کشیده اند تا به مدارج علمی بالا دست یافته اند، اجازه ندهند کیفیت آموزش کشور قربانی سیاست های غلط گردد و حریم مقدس دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به برخی پلیدی ها آلوده گردد.
براستی باید توجه داشت که کاهش مداوم کیفیت آموزش کشور و سیر نزولی کارآیی دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور می تواند لطمات جبران ناپذیری به عرصه دانش و پژوهش کشور وارد سازد. دیری نخواهد پایید که شاهد ورود افرادی با حداقل تخصص و شاید تعهد، در عرصه اجتماع مخصوصا بدنه آموزش وپرورش باشیم.
فضاهای یادگیری در عصر حاضر که به عصر دیجیتال مشهور است، بسیار متفاوت از فضاهای یادگیری در گذشته است. در گذشته، فضای یادگیری محدود به فضای کلاس درس و مدرسه شده و تنها معلمان و همکلاسیها، شرکای یادگیری هستند و این استدلال وجود دارد که یادگیریهای خارج از مدرسه از اعتبار و ارزش چندانی برخوردار نیست. اما در عصر دیجیتال، هیچ محدودیتی در فضاهای یادگیری وجود ندارد و هر فضایی که دانش آموز بتواند در آن یاد بگیرد و تجربه کند، فضای یادگیری قلمداد میشود. این فضا میتواندشامل کلاس درس، مدرسه، جامعه، منزل، و از همه مهمتر، فضای مجازی باشد و همه افراداعم از معلم، همکلاسیها، همسالان، والدین و حتی افراد دنیای مجازی شرکای یادگیری راتشکیل میدهند.
در پایان این نشست ضمن تقدیر وتشکر از اساتید وهمکاران بازنشسته ازاستاد سید محمد سعیدی وسرکار خانم قاسمی که جدیدا بازنشسته شده اند تقدیر وتجلیل شد وضمن معارفه جناب اقای محمدزینلی به عنوان معاون اموزشی فرهنگی پردیس شهید باهنر واز زحمات اقای نارمنجی که مدت یکسال در این مسئولیت مشغول کار بودند تقدیر وتجلیل شد.
نخعی
امور فرهنگی پردیس شهید باهنرخراسان جنوبی